De stad Hasselt draagt digitale innovatie hoog in het vaandel. In dat opzicht ontwikkelen we momenteel een stadsapp met heel wat functionaliteiten die de dienstverlening nog korter bij de burger brengen. Om de app verder te verfijnen zijn we op korte termijn op zoek naar een aantal testpersonen.
“We willen onze dienstverlening nog dichter bij de Hasselaar brengen”, zegt schepen Frank Dewael. “In deze ambitie kan een stadsapp uiteraard niet ontbreken. Dankzij de stadsapp van Stad Hasselt zitten we als stadsbestuur als het ware in de broekzak van elke Hasselaar. Zo kies je zelf waar en op welk moment je bijvoorbeeld je afspraak wil maken voor een nieuwe identiteitskaart.”
Functionaliteiten
In de eerste versie van de stadsapp, die verwacht wordt rond de jaarwisseling, zal je niet alleen je afspraken en meldingen kunnen beheren. Je kan ook attesten en documenten via het digitaal loket aanvragen en downloaden. Ook ‘Mijn Burgerprofiel’ is toegankelijk via de app. Op deze manier moet je niet meer surfen naar je ebox, je hebt hem altijd bij de hand in de app. Inloggen op de stadsapp doe je éénvoudig via de beveiligde toegang van itsme. Met deze functionaliteiten brengen we de dienstverlening nog korter bij de burger en zetten we een volgende stap naar een ‘gemeente zonder gemeentehuis’. Ook praktische informatie zoals de afvalkalender van jouw straat of een overzicht van de Uitagenda kan je er terugvinden. “Heel wat burgers vinden het vanzelfsprekend om steeds digitaal en overal toegang te hebben tot hun bank. Onze stadsapp moet ervoor zorgen dat de Hasselaar ook op een veilige manier 24/7 digitaal toegang heeft tot zijn of haar administratie. Documenten aanvragen of je verhuis regelen moet vanuit je zetel eenvoudig via de app kunnen gebeuren” aldus schepen Frank Dewael.
Testpubliek
De app is op dit ogenblik in volle ontwikkeling. Toch bieden we enkele Hasselaren nu al de mogelijkheid om een eerste voorlopige versie uitvoerig te testen. “Voor testers is het interessant, want zij krijgen de primeur”, vervolgt schepen Frank Dewael. “Maar voor ons is het natuurlijk zeker zo interessant. Deze gebruikerservaringen en adviezen zullen onze app nog functioneler maken en nog beter aansluiten bij de wensen en noden van ons doelpubliek: de Hasselaren.” Geïnteresseerden kunnen zich tot en met 16 mei registreren via www.hasselt.be/testdestadsapp. De testen gaan door op 23, 24 en 25 mei in ’t Scheep en nemen een uurtje in beslag. In ruil voor je medewerking ontvang je een Hasseltbon ter waarde van 50 euro. De eerste resultaten van deze testfase zullen bekend zijn medio juni, de lancering van de stadsapp voor het grote publiek is dus voorzien rond de jaarwisseling.
Iedereen digitaal mee
De stad zegt wel aandacht te blijven hebben voor wie digitaal minder vaardig is. “We kijken naar de toekomst en kiezen resoluut voor de verdere digitalisering van onze informatiestromen en dienstverlening, maar zonder de mensen te vergeten die niet of onvoldoende vertrouwd zijn met de digitale wereld”, vertelt burgemeester Steven Vandeput. “Telefonisch en fysiek contact blijven mogelijk en waar nodig zal de stad haar stadsgebruikers blijven ondersteunen in hun digitale interacties met de stad” vervolgt burgemeester Steven Vandeput. Hasselaren voor wie de digitalisering wat te snel gaat kunnen ook elke dinsdag en donderdag terecht in ’t Scheep waar studenten van de UHasselt en PXL hen met veel enthousiasme verder helpen.