Hasselt installeert momenteel 16 nieuwe vuilnisbakken naast de huidige vuilnisbakken op de bestaande locaties op de Koning Albertstraat, Hoogstraat en de Demerstraat. Deze extra afvalbakken moeten het mogelijk maken voor burgers om PMD-afval gescheiden weg te gooien. “We zetten onze ambitie als ‘Propere Stad’ opnieuw kracht bij met deze test in één van de drukste straten van onze binnenstad.”
Het Hasselts stadsbestuur lanceerde afgelopen zomer haar plan ‘Propere Stad’ met daarbij een eerste test met een gescheiden publieke vuilnisbak aan de bushalte langs de Genkersteenweg.
“De eerste resultaten van deze test zijn positief”, legt schepen van Propere Stad Laurence Libert uit. “Niet alleen is de sluikstort op deze locatie nagenoeg verdwenen – vermoedelijk door de kleinere inwerpopeningen – maar we stellen ook vast dat de PMD-vuilnisbak vrij goed gebruikt wordt. Daarom hebben we nu besloten een stap verder te gaan met testcases van gescheiden afvalbakken in het stadscentrum. Daarnaast plaatsen we binnenkort – zoals langs de Genkersteenweg – enkele gescheiden vuilnisbakken aan bushaltes in de deelgemeenten Kermt, Rapertingen, Wimmertingen en Schimpen.”
“Bij elk van de 16 vuilnisbakken die er al staan in de Koning Albertstraat, Hoogstraat en de Demerstraat komt exact dezelfde vuilbak vlak er naast te staan. Maar ditmaal met blauwe bestickering op de bovenkant en er zal in het groot ‘PMD’ op te lezen zijn. Op korte termijn zullen de afvalbakken die er al stonden bestickerd worden met ‘restafval’, zodat het verschil visueel zeer duidelijk zal zijn”, aldus schepen Libert.
Kijkrichting naar winkels
De vuilnisbakken worden mogelijk een beetje verplaatst, maar altijd binnen een straal van enkele meters.
“We hebben uiteraard gekeken of er op alle actuele locaties ruimte is voor een extra vuilnisbak. Dat is in de meeste gevallen zo, maar niet overal. Deze vuilbakken verplaatsen we dus enkele meters. Nieuw is ook dat alle inwerpopening gericht zullen zijn in de kijkrichting van de winkels, terwijl ze nu nog georiënteerd zijn op de looprichting. We merken immers dat in een winkelstraat mensen meer naar links en rechts kijken, naar de aanwezige winkels, dan voor zich uit. Je ziet, ook de kleinste details tellen we mee”, besluit schepen Libert.