Stad Hasselt voorziet dit jaar nog riolerings- en wegeniswerken in de Crutzenstraat en in de Spoorwegstraat. Het proces om een aannemer aan te stellen is gestart na goedkeuring door de gemeenteraad. De werken die in het najaar van 2022 moeten starten hebben een kostprijs van 4,2 miljoen euro.
De woonwijk rondom het huidige Cederpark fungeerde vroeger als natuurlijke buffer voor regenwater in Runkst. Maar door bebouwing is die waterbuffering verdwenen. Daarom is het nodig om het water op een andere manier te laten afvloeien naar de Demer.
“Dit wegenisdossier start dan ook in de eerste plaats als rioleringsdossier. Dankzij de vernieuwde riolering zal het regenwater dat in die zone valt geleid worden – via de Spoorwegstraat, Crutzenstraat en later ook de Oude Spoorbaan – naar de Demer in Prinsbeemden”, legt schepen Laurence Libert, bevoegd voor Openbare Werken, uit. “We werken dan ook intensief samen met partners Fluvius en Aquafin voor dit deel van de werken. Daarna volgen de werken aan de weginrichting, die uiteraard het meest in het oog zullen springen.”
Crutzenstraat
Er zal gewerkt worden in de Crutzenstraat, van de Oude Spoorbaan tot de Joris van Oostenrijkstraat, en in de Spoorwegstraat, van de Jef Koningslaan tot het begin van het fietspad achter de Andreas Alenusstraat. Bij de herinrichting van de straten wordt er veel aandacht besteed aan fietsveiligheid.
“We maken gebruik van de werken in de Crutzenstraat om de huidige fietssuggestiestroken om te zetten in volwaardige en veilige fietspaden van 2 meter breed aan beide kanten van de weg”, aldus Marc Schepers, bevoegd voor Mobiliteit. Het laatste stuk van de Crutzenstraat en de Jaarmarktstraat wordt dan weer een volledige fietsstraat. “Dat stuk van de weg is niet breed genoeg om de fietspaden door te trekken. Om ervoor te zorgen dat we die veilige fietsroute van Hasselt centrum tot aan het centrum van Kuringen realiseren, voeren we hier de fietsstraat in.” Ook aan de snelheid wordt gedacht. “Zoals aangekondigd in ons mobiliteitsplan voor Kuringen-Centrum zetten we de tijdelijke verkeersremmers om in vaste structuren. Verkeersveiligheid blijft prioriteit.”
Spoorwegstraat
Ook het stuk van de tunnel onder de spoorweg in de Crutzenstraat wordt fietsstraat, waar de auto achter de fietser moet blijven. De Spoorwegstraat op haar beurt was al helemaal ingericht als fietsstraat.
“Dit blijft na de werken uiteraard zo”, gaat schepen Schepers verder. “De fietsstraat eindigt onder de Hendrik Van Veldesingel, waar de fietser zijn tocht verder zet op een vrijliggend fietspad.”. De huidige verkeersremmende maatregelen worden beter en groener ingekleed. Tot slot worden ook de parkeerplaatsen aan de kant van het spoor verbreed.
“Ter hoogte van de uitkijktoren aan het natuurgebied Tommelen voorzien we nog nieuwe parkeerruimte in dolomiet”, vervolgt schepen Libert. “Vanaf daar sluiten we de Spoorwegstraat af voor wagens door middel van een tractorsluis zodat de fietser nagenoeg vrij spel heeft. De rijweg versmalt er ook. We voorzien overigens 25 nieuwe bomen in de Spoorwegstraat.”
Stad Hasselt investeert fors in de nieuwe infrastructuur.
“Samen met partners Fluvius en Aquafin investeren we 4,2 miljoen euro in deze riolerings- en wegeniswerken”, besluiten Libert en Schepers. “We hopen te kunnen starten met de werken in het najaar van 2022.”