Stad Hasselt start in de maanden juli, augustus en september met een proefproject om burgers wegwijs te maken in haar digitale toepassingen. Studenten van UHasselt en Hogeschool PXL zullen telkens op dinsdag en donderdag ingezet worden om Hasselaren bij te staan. “De digitaliseringsgolf is een ongelooflijke opportuniteit, maar voor sommige doelgroepen gaat het te snel en dus nemen we maatregelen om de kloof te verkleinen”, aldus schepenen Frank Dewael en Dymfna Meynen.
De coronacrisis heeft een enorme impuls gegeven aan de digitalisering. Onze economie en bedrijven schakelden massaal over naar digitale oplossingen, en ook overheden zetten voluit in op digitale dienstverlening.
De digitale omslag is echter niet voor iedereen even vanzelfsprekend. “De digitalisering schakelt een versnelling hoger en dat is niet voor iedereen even eenvoudig. De digitale kloof werd voor sommige Hasselaren enkel groter”, vertelt Frank Dewael, schepen voor Digitale Dienstverlening. “Die kloof willen we verkleinen door in te zetten op een digitaal inclusiebeleid. We willen iedereen aan boord houden in deze snel digitaliserende wereld. Wat voor velen onder ons als vanzelfsprekend wordt beschouwd, is voor een grote groep inwoners een obstakel. Deze drempels willen we wegwerken”, aldus schepen van de Hasselaar Dymfna Meynen.
Daarom start de Stad Hasselt vanaf 6 juli een proefproject rond sociale en digitale inclusie.
“Onder de noemer ‘Digitale Dinsdag en Donderdag’ starten we in de zomermaanden juli, augustus en september een proefproject”, legt schepen Frank Dewael uit. “Studenten van de UHasselt en Hogeschool PXL zullen elke dinsdag en donderdag gedurende 3 uur beschikbaar zijn in ’t Scheep om vragen te beantwoorden en oplossingen aan te reiken.”
De Hasselaar kan een afspraak maken via https://afspraak.hasselt.be/ (thema ‘Snelloket’ en product ‘Persoonlijke hulp bij digitale dienstverlening’) of telefonisch op 011 23 90 00 en per persoon wordt 40 minuten uitgetrokken om de burger één-op-één bij te staan met raad en daad. De studenten zullen klaar staan om de Hasselaren te helpen, onder meer met het inloggen via Itsme, om een Burgerprofiel aan te maken of om hen wegwijs te maken op onze website om bijvoorbeeld een afspraak te maken voor de vernieuwing van een identiteitskaart.
De Stad Hasselt hoopt met dit initiatief ook het gebruik van het e-loket via haar website te promoten, waarop heel wat diensten nu reeds beschikbaar zijn.
“We willen de drempel voor het gebruik van ons e-loket zo laag mogelijk houden zodat burgers eenvoudig van thuis uit aan de slag kunnen. Zo moet de Hasselaar zich niet onnodig verplaatsen naar ’t Scheep en zullen er minder wachttijden zijn”, besluit schepen Frank Dewael. “We gaan dit proefproject achteraf analyseren op basis van de vragen die er gesteld werden en de digitale problemen die burgers ondervinden.
Met de analyse als leidraad zullen we dan onderzoeken of we dit aanbod kunnen uitbreiden en het project eventueel structureel kunnen verankeren in onze dienstverlening.”