Met gefronste blik las Open VLD Hasselt op 5 en 6 januari ll. het artikel in HBVL omtrent het reduceren van onze Groene Boulevard naar één rijstrook in het licht van de Spartacuslijn Hasselt-Maastricht. Nieuwjaar is natuurlijk het uitgelezen moment voor goede voornemens en optimisme – Open VLD is de laatste om daar tegen te zijn – maar als het over mobiliteit gaat, vraagt en verdient de burger duidelijke antwoorden. Mobiliteit is niet simpel, laat staan een proces van “eens proberen”. Mobiliteit vergt visie en vooral een plan. En dat is ook één van de kernpunten van het Hasseltse bestuursakkoord.
Bij het befaamde Spartacusplan vliegen de ideeën ons de laatste jaren om de oren en nu wordt ook de Groene Boulevard erbij gesleurd. Was het maar zo simpel! Hou het misschien eens simpel. Open VLD Hasselt wil vooral vooruitgang. Beweging. Mobiliteit. Niet morgen, maar nu. Hasselt moet verbonden zijn met de rest van Limburg en daarbuiten. Maasmechelen, Lommel, Maastricht, Antwerpen, Brussel, Eindhoven, Luik. En ja, dan is goed en snel openbaar vervoer een noodzaak. Hasselt zal met goede en snelle verbindingen eerder winnen dan verliezen.
Open VLD Hasselt vraagt daarom dat deze dossiers eindelijk eens vooruitgaan. Na decennia discussiëren is alles nu wel gezegd. We moeten vooruit. Met werkbare en realistische oplossingen. Met toekomstgerichte oplossingen, die rekening houden met de innovaties en transities die de mobiliteit nu volop ondergaan. Een tram in een stadscentrum laten rijden? Het is een oplossing van de vorige eeuw. Binnen enkele jaren zetten autonome elektrische voortuigen ons voor onze deur af en zoeken ze zelf hun parking.
Een ideale oplossing bestaat helaas niet in dit dossier. De historiek van pro’s en contra’s is groot. Maar wij moeten ons op ons doel blijven focussen: snel een degelijke openbaar vervoersverbinding vooral tussen het centrum, de Universiteit Hasselt, Bilzen, Lanaken en eventueel Maastricht. Als je dit vandaag zou uitdenken, kies je in ons Limburg voor een elektrische shuttlebus zonder rails. Eentje die kan voortmaken in het Limburgse landschap en zich in onze binnenstad invoegt in het stadsverkeer.
Maar vandaag staat het dossier met een tram het verst. Laat ons doorpakken: een tracé realiseren tot aan het Dusartplein, en niet verder. De tram stopt dus op Dusart. Deze halte aan Dusart is vandaag immers al een van de belangrijkste busstations van Limburg. Maar maak deze bedding futureproof opdat ze ook voor elektrische shuttlebussen kan dienen.
Tegelijk voorzien we beter vandaag een Boulevard Shuttlebus die de Hasseltse ring frequent rondcirkelt. Zo slaat Hasselt vele vliegen in één klap: de logge bussen verdwijnen uit het stadsbeeld, geen tram die door onze straten hoeft en er is een snelle en tijdige verbinding met het station incluis afstapplaatsen rond ons centrum. De impact op de Groene Boulevard zal ook beperkt zijn en dat geeft ons de tijd om met onze handelaars, onze bewoners en de experts voor deze stadsader een doordacht en onderbouwd plan te maken voor onze Groene Boulevard, los van Spartacus. We krijgen maar één kans om het goed te doen, laat ons daar met zijn allen de tijd voor nemen.
Open VLD Hasselt wil samen met haar Limburgse zusterafdelingen werk maken van een mobiel Limburg. Laat ons als Limburgers een keer aan één zeel strekken en voortgang boeken in dit dossier. Wij willen concrete vooruitgang voor Hasselt.
Ken Watzeels
Voorzitter Open Vld Hasselt
Filip Decat
Politiek secretaris Open Vld Hasselt