Stad Hasselt heeft een ontwerpbureau en aannemer gekozen voor het ontwerp en bouw van de nieuwe verbindingsbrug over de Hasseltse Kanaalkom. “Deze brug verbindt twee nieuwe stadsdelen met elkaar en zorgt voor een snelle en veilige verbinding voor de zwakke weggebruikers”, aldus burgemeester Steven Vandeput en schepen Laurence Libert, bevoegd voor Openbare Werken.
Begin januari 2014 ruimde de autobrug over de Hasseltse Kanaalkom plaats voor de herinrichting van de kades. Nu beide oevers grotendeels vernieuwd zijn, de werken aan de kade voor woonproject Zuidzicht starten in augustus, is het stilaan tijd voor de komst van een nieuwe brug.
“Naast een fysische verbinding tussen beide oevers voor fietsers en voetgangerswillen we van deze brug ook een aangename plek voor de Hasselaren maken. Met de juiste aankleding zal het er goed toeven zijn”, zegt burgemeester Vandeput. “Samen met Studio WLLMS en aannemer Cordeel NV hebben we nu een voorontwerp klaar dat, mits enkele kleine aanpassingen in de ontwerpfase die we nu starten, aan al onze verwachtingen voldoet. We hopen begin 2023 de nieuwe brug in gebruik te kunnen nemen.”
De brug zal een verbinding vormen tussen de kade ter hoogte van woonproject De Kaai en het Broekermolenplein (het plein waar vroeger de Oude Broekermolenstraat gelegen was).
“We hebben gekozen voor een ontwerp met een sober uitzicht om net die ontmoetings- en rustpuntfunctie te benadrukken. Het zal een brug worden met een vrije overspanning van ca. 62m, zonder pijlers op de kades of tussensteun, en een wisselende breedte van 10 à 14m, slank in het midden en uitwaaierend naar de landhoofden”, legt schepen Libert uit. “Hierdoor ontstaat er een structuur die mooi strak oogt en weinig tot geen visuele impact heeft. Waardoor we opnieuw het bovenliggende gebruik willen accentueren.”
Rustpunt
Dat bovenliggend gebruik moet naast een makkelijke verbinding ook een plek vormen om te onthaasten en te genieten met het zicht op de skyline van Hasselt.
“De brug wordt voorzien van voldoende meubilair, zitbanken en tafels, om even op te verpozen. Dat meubilair wordt geplaatst midden in een nieuwe groene zone, nagenoeg de helft van de totale oppervlakte van de brug (740m²) wordt groenvoorziening”, vertelt schepen Libert. “Niet alleen hoog struikgewas of bomen die in de zomer zullen zorgen voor natuurlijke schaduw in de zomer, maar ook lage beplanting zullen zorgen voor een stevige vergroening, bovenop het water.”
Duurzaam
De nieuwe brug zal ook uitblinken op het vlak van duurzaamheid. Niet alleen wordt er gewerkt met duurzame producten, maar ook tijdens de montage en het transport wordt er rekening mee gehouden.
“De brug zal volledig worden geassembleerd in de fabriek waarna ze nagenoeg kant en klaar, over het water, tot op de juiste plek getransporteerd zal worden”, duiden burgemeester Vandeput en schepen Libert. “Waarna enkel de aankleding, met oa duurzaam hout, nog ter plekke moet gebeuren. Niet alleen zal de hinder hierdoor erg beperkt zijn, maar door al deze maatregelen toe te passen wordt er een koolstofneutrale brug gebouwd. Dit is toch wel uniek voor bruggen van deze omvang.”
“Met de brug wordt, naar analogie van de Groene Boulevard, ook op de Blauwe Boulevard letterlijk de cirkel rond. De Groene Boulevard is op 20 jaar tijd uitgegroeid tot een heus begrip. Nu lijkt ook de Blauwe Boulevard goed op weg om een specifiek kenmerk van Hasselt te worden”, besluit schepen Libert.