Begin januari 2014 ruimde de autobrug over de Hasseltse kanaalkom plaats voor de herinrichting van de kades. Nu beide oevers grotendeels vernieuwd zijn, vraagt schepen van Openbare Werken Laurence Libert eind oktober de gemeenteraad om groen licht voor het ontwerpen en bouwen van een heuse ‘belevingsbrug’.
“Concreet gaat het hier dus om een zogenaamde ‘design & build’ opdracht”, verduidelijkt schepen Libert. “Dit wil zeggen dat we, op voorwaarde dat de gemeenteraad haar fiat geeft, op zoek gaan naar een partner die zowel het ontwerp als de effectieve bouw voor z’n rekening neemt. Hetzelfde principe werd bijvoorbeeld al toegepast bij de bouw van de veiligheidssite en het nieuwe stadhuis en kent heel wat voordelen. Zo is maar één partner aansprakelijk voor het goede verloop van het gehele project, zijn ontwerp en bouw naadloos op elkaar afgestemd, verloopt de onderlinge samenwerking tussen bijvoorbeeld de architect en de aannemer vlotter, gaan bepaalde procedures sneller en lopen we als opdrachtgever ook minder risico’s.”
Beleving centraal
“We willen graag van deze nieuwe brug een heuse eyecatcher maken”, onderstreept schepen Libert. “Die moet niet enkel bijdragen aan de belevingswaarde binnen de Blauwe Boulevard, maar ook tot de bovenlokale uitstraling van onze stad. Met de brug maken we, naar analogie van de Groene Boulevard, ook op de Blauwe Boulevard letterlijk de cirkel rond. De Groene Boulevard is op 20 jaar tijd uitgeroeid tot een heus begrip. Nu lijkt ook onze Blauwe Boulevard goed op weg om een specifiek kenmerk van Hasselt te worden.”
“Uiteraard zal de brug eveneens een belangrijke verbinding vormen tussen de kade ter hoogte van woonproject De Kaai en het plein waar vroeger de Oude Broekermolenstraat gelegen was”, geeft schepen Libert aan. “Net als de Groene Boulevard moet ook de Blauwe Boulevard een draaischijf vormen voor zachte weggebruikers. In tegenstelling tot de oude brug, zal de nieuwe dus enkel toegankelijk zijn voor voetgangers en fietsers. We beoordelen de kandidaturen daarom op alle aspecten die komen kijken bij de opmaak van een ontwerp: de architectuur, de functionaliteit, de toegankelijkheid, de duurzaamheid maar dus ook de sfeer en het belevingsaspect. Daarnaast speelt uiteraard de prijs een rol. Voor de gehele opdracht, ontwerp en bouw, is een budget van 2 miljoen euro (inclusief btw en studiekosten) voorzien. En ook het plan van aanpak dat de kandidaten vooropstellen voor de realisatie van dit project wordt kritisch bekeken.”
Ten vroegste eind 2021
“Heel wat omwonenden kijken alvast reikhalzend uit naar de komst van de brug, waardoor ze vlot van de appartementen aan de oostoever richting de handel en horeca een de overzijde kunnen en terug. ‘Wanneer komt de brug er?’, vormde zowat de meest gestelde vraag over de Blauwe Boulevard de afgelopen maanden”, besluit schepen Libert aan. “Deze mensen vraag ik toch nog even geduld uit te oefenen. Eind dit jaar willen we een partner aanstellen. Die heeft vervolgens enkele maanden te tijd om een ontwerp op te maken dat vervolgens nog de gehele vergunningsprocedure moet doorlopen. Dat maakt dat de bouwwerken pas ten vroegste eind 2021 kunnen starten.”