Standbeeld het ‘Marktboerinneke’ is terug van weggeweest in de Hasseltse Koning Albertstraat. Na een aanrijding moest het beeld hersteld worden. “Na de vernieuwing van de bestrating en enkele nieuwe banken en bomen is de Koning Albertstraat helemaal klaar, met de terugkomst van het Marktboerinneke”, aldus schepen Laurence Libert, bevoegd voor Openbare Werken.
Na een aanrijding in januari 2020 was het beeldje van haar sokkel gevallen en raakte het beschadigd. Het is toen weggenomen voor herstelling.
“De renovatie van het Marktboerinneke is al even geleden afgerond maar we hebben gewacht met de plaatsing ervan tot de afwerkingsfase van de Koning Albertstraat”, legt schepen Libert uit. “Omdat er – helaas – regelmatig een vrachtwagen, bij leveringen, tegen het beeldje botste hebben we nu gekozen voor een andere en veiligere opstelling. We hebben over de hele Koning Albertstraat nieuwe houten banken op een betonconstructie en bomen geplaatst. In één van die houten banken (ter hoogte van huisnummer 17) werd het standbeeld nu bevestigd. Niet zoals voorheen, alleenstaand op een sokkel. Op deze manier wordt het beschermd door de bank, en geflankeerd door twee bomen is de kans op aanrijding ook veel kleiner geworden.”
Het Marktboerinneke is een beeld van Hasselts kunstenaar Gaston Beerden en werd in 1981 onthuld. De toenmalige aanleiding was het omvormen van de Koning Albertstraat tot winkel-wandelstraat. Ze herinnert aan de boeren en boerinnen die vanuit het zuiden – over de handelsroute die de K. Albertstraat was – naar Hasselt trokken om op de markt hun producten aan te bieden. Beerden was toen als stadsarchitect werkzaam op de Hasseltse dienst Ruimtelijke Ordening. Hij was dus mede verantwoordelijk voor de transformatie.
“Van een omvorming als dusdanig is vandaag uiteraard geen sprake, maar we hebben de Koning Albertstraat wel helemaal vernieuwd. De nieuwe bestrating met kasseien en betonnen middenstrook is volledig klaar. Dat de terugkeer van het Marktboerinneke nu het sluitstuk vormt van de aanpassingen, is een mooie symbolische knipoog naar het verleden”, besluit schepen Libert.