Hasseltbon eenvoudiger voor handelaars

De stad Hasselt digitaliseert haar Hasseltbon. Daardoor valt er voor de deelnemende zaken heel wat administratieve rompslomp weg. De handelaar zal nu enkel nog een unieke QR-code op de bon moeten inscannen. Vanaf dan verloopt de hele boekhoudkundige verwerking digitaal. Ook de bijdrage die aan de stad moest betaald worden, valt weg. Ook de aankoop van de bon zal binnenkort digitaal kunnen verlopen.

“Tot nu toe was de verwerking van de Hasseltbonnen een veel te omslachtig proces. Daar komt nu dus verandering in. De Hasseltbon moet gewoon worden ingescand door de ondernemer. Dat is de enige handeling. Maandelijks volgt er dan een automatische uitbetaling. Doordat dit allemaal gedigitaliseerd wordt, valt ook de administratieve bijdrage weg die de handelaar moest betalen. Die bedroeg drie procent van de waarde van de bon. Nu gaat dat bedrag dus integraal naar de handelaar. Als je weet dat er jaarlijks voor ongeveer 650.000 euro aan Hasseltbonnen over de toonbank gaan, is dat opnieuw een mooie injectie voor de lokale handel en horeca,” legt schepen van Lokale Economie Rik Dehollogne (N-VA) uit.

Citymarketing

De stad hoopt door deze administratieve vereenvoudiging ook meer ondernemers te overtuigen om in het systeem te stappen. “Voorlopig zitten we aan meer dan 200 deelnemende handelszaken. Maar we gaan de Hasseltbon nog meer inzetten als citymarketingtool. Zo zullen bedrijven de Hasseltbon als relatiegeschenk of als incentive naar hun personeel kunnen gebruiken. De digitalisering opent immers de deur voor heel wat meer toepassingen met een absoluut minimum aan administratie,” aldus nog Dehollogne.

Online

De Hasseltbon zal nog steeds te koop worden aangeboden bij de dienst Toerisme. “In een volgende fase zal ook de aankoop door de klant digitaal kunnen verlopen. We willen wel nog steeds de mogelijkheid behouden om een Hasseltbon fysiek aan te bieden. Als geschenk presenteert dat soms mooier. Maar het zal dus in de toekomst ook online kunnen. Met de unieke QR-code op je smartphone zal je dan naar de deelnemende handelszaak kunnen. Voor die handelaar valt nu al elke verplaatsing weg. We gebruiken het platform dat ook dienst deed voor de horecabon. Dat werkte prima en wordt nu dus uitgebreid”, vult schepen van Digitalisering Frank Dewael aan.

Facebook
Twitter
LinkedIn