Hasselt gebruikt alle middelen bij investeringen in fietsinfrastructuur

Het Hasselts stadsbestuur maakt goed gebruik van subsidies van de Vlaamse overheid om haar fietsinfrastructuur te verbeteren. Dat blijkt uit cijfers die schepen van Openbare Werken Laurence Libert opvroeg na een vraag van gemeenteraadslid Philippe De Hollogne.

Op de jongste gemeenteraad interpelleerde gemeenteraadslid Philip De Hollogne schepen van Openbare Werken Laurence Libert over de Vlaamse subsidiemechanismen (zoals het Fietsfonds of het Kopenhagenplan) in het kader van fietspaden. Meer bepaald vroeg hij zich af “welke aanvragen en voor welke bedragen het Hasselts stadsbestuur reeds deed, met als aanleiding het Pendelfonds, gelanceerd door Vlaams minister Lydia Peeters.” Dat fonds subsidieert projecten die een duurzaam woon- en werkverkeer bevorderen en zich daarbij voornamelijk richt op bedrijven.

Schepen Libert repliceerde daarop dat “Hasselt sowieso zich wil profileren als algemene fietsstad, met een goede fietsinfrastructuur voor elk gebruik: woon-werkverkeer, schoolgaande jeugd, recreatief fietsverkeer, …” Om dat te illustreren haalde ze aan dat in de huidige bestuursploeg al fors ingezet heeft op een veilige en betere fietsinfrastructuur. “In 2024 investeren we bijvoorbeeld alleen al in fietssuggestiestroken zo’n 500.000 euro.”

Vlaanderen subsidieert lokale overheden voor bovenlokale functionele fietsroutes, zoals typisch fietssnelwegen. Dat zijn fietsroutes naar het werk, onderwijs, de winkel etc. tussen woonkernen en gaat voor alle duidelijkheid niet over fietsen als ontspanning of onze lokale fietspaden.

Eén van de projecten die de Vlaamse regering lanceerde was het Kopenhagenfonds. Het maakte deel uit van het relanceplan “Vlaamse Veerkracht” met sterke steun van ministers Somers en Peeters. Het was een steunfonds dat liep tot oktober vorig jaar om lokale besturen te ondersteunen bij hun investeringsprojecten in fietsinfrastructuur. De subsidieregeling houdt in dat elke gemeente recht heeft op 1 euro voor elke 2 euro die ze zelf investeert. Schepen Libert vertelde dat “Hasselt hiervoor geen projecten ingediend heeft, o.a. omdat het niet-cumuleerbaar is met het Fietsfonds en de subsidieregels niet of niet voldoende pasten met onze projecten. Er werd wel 9 miljoen euro vastgelegd voor fietssnelwegprojecten vanuit de provincie Limburg, bij de aangemelde projecten zijn er ook enkele op het grondgebied van Hasselt (F70, F74, F702).”

“Het Fietsfonds daarentegen is voor Hasselt wel een passend subsidiemechanisme gebleken”, ging schepen Libert verder. Het Fietsfonds loopt via en samen met de provincie, waarbij steden of gemeenten kunnen tot 100% een subsidie kunnen krijgen op fietsroutes die betrekking hebben op functionele verplaatsingen. De provincie Limburg krijgt elk jaar 3 miljoen euro uit het Fietsfonds. “Daarvan ging er deze legislatuur ca. 421.000 euro naar projecten in Hasselt, waaronder de Pietelbeeksite of fietspaden in de Toekomststraat en doorheen het Kapermolenpark.”

Gemeenteraadslid De Hollogne kon op zijn beurt enkel vaststellen dat “Hasselt steeds beter voorzien is op vlak van fietsinfrastructuur” en dat “enkele zeer mooie cijfers gehoord heeft die alleen maar positief zijn voor Hasselt. Het is goed om te zien dat de stad altijd reflex blijft hebben om steunmechanismen uit Vlaanderen, federaal en zelfs Europees proberen te activeren.”

Facebook
Twitter
LinkedIn