Hasselaren zijn via nieuwe ‘Hasselt-app’ altijd verbonden met hun stad

De digitale transformatie van de stedelijke dienstverlening schakelt nog een versnelling hoger. Vandaag lanceert de stad Hasselt een eigen stadsapp: de ‘Hasselt-app’. De Hasselaar is veilig en gratis 24 uur op 24 uur en 7 dagen op 7 verbonden met de stad via de smartphone, met toegang tot heel wat handige functionaliteiten. De stad schenkt één euro per download van de Hasselt-app aan de Warmste Week en zorgt voor de nodige ondersteuning bij de installatie en opstart, zodat iedere Hasselaar met een smartphone van de talrijke voordelen van de app kan genieten. 

“De Hasselt-app is letterlijk de stad in je broekzak”, vertelt Frank Dewael, schepen van Digitalisering. “Het is een gratis app waar je alle informatie kan terugvinden over onze dienstverlening, het openbaar domein of het aanbod in onze stad, en dat op een snelle en vlotte manier. Je kan er een afspraak of melding maken, een document of attest aanvragen. De Hasselt-app geeft je ook rechtstreeks toegang tot ‘Mijn Burgerprofiel’, de plek waar je al je officiële gegevens en (alle) overheidsdocumenten in één overzicht terugvindt, en je eBox. Dankzij Itsme log je veilig in en maak je optimaal gebruik van alle toepassingen. Bepaalde functionaliteiten kan je gebruiken zonder identificatie.” 

“Maar onze Hasselt-app is natuurlijk méér dan een digitaal loket”, onderstreept burgemeester Steven Vandeput. “Op basis van specialisme, bevragingen en onderzoek werden functionaliteiten toegevoegd met een positieve impact op het dagelijkse leven van iedere Hasselaar. Hol je wel eens met je pmd-zak achter de vuilniswagen aan? Dat is verleden tijd. De Hasselt-app laat je steeds weten – met een alarmpje als je wilt – wanneer welk afval wordt opgehaald. Maar je vindt in de app ook nuttige adressen en de UiT-agenda terug.”

Een belangrijke nieuwe toepassing is de digitale portefeuille, die geïntegreerd wordt in de Hasselt-app. “Kreeg je een Hasseltbon cadeau? Vanaf nu bewaar je hem in je eigen digitale portefeuille in de Hasselt-app en laat eenvoudig je je smartphone scannen bij onze lokale handelaars om te betalen” legt schepen Frank Dewael uit. “En ook de ondernemer krijgt een nieuwe versie van de ‘handelaarsapp’ voor de Hasseltbon, wat het aanvaarden van de Hasseltbon door onze handelaar zeer eenvoudig maakt”, vult burgemeester Steven Vandeput aan. 
 
Digitaal Hasselt 
In een latere fase zullen nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd die geschikt zijn voor ondernemers en frequente bezoekers van de stad. “Uitmuntende dienstverlening, daar draait het uiteindelijk allemaal om”, vervolgt schepen Frank Dewael. “Technologie, data en analyse bieden nieuwe kansen. En die benutten we graag. We zetten vandaag vol in op de digitale transformatie van onze organisatie en dienstverlening. De Hasselt-app is een eerste realisatie van ‘Digitaal Hasselt’ en de komende maanden en jaren zullen nog verschillende digitale diensten gelanceerd worden om onze stad nog klantgerichter en toegankelijker te maken. Zo komt er een online klantenzone, eerst voor ondernemers en verenigingen en later ook voor de inwoners van de stad. Deze klantenzone moet het aanvragen en opvolgen van vergunningen en subsidies eenvoudiger maken, zowel voor de gebruiker als voor de stadsdiensten. In de eerste helft van 2023 verwachten we ook een online ticketingsysteem, waarbij je eenvoudig online tickets kan bestellen bij de musea en later ook voor de Japanse Tuin en het zwembad… Ook het organiseren van evenementen wordt eenvoudiger door de aanvraagprocedure en de interne verwerking te digitaliseren. Kortom, we zijn in volle evolutie en transformatie naar een toekomstgerichte overheid waar inwoners, ondernemers, verenigingen, studenten en bezoekers vandaag naar op zoek zijn. Met de toekomst van ‘Digitaal Hasselt’ kan je 24 uur per dag, 7 dagen op 7, verbinden met de stad.”  
 
Niemand valt uit de boot 
Let wel, dit doen we zonder iemand te vergeten. We zullen blijven inzetten op menselijk contact en op digitale inclusie. “Het is niet omdat we samen grenzen verleggen, dat we niet dichtbij blijven”, onderstreept burgemeester Steven Vandeput. “Gaat de digitalisering te snel? Dan staan we je bij. Zo zetten we in op het opkrikken van digitale vaardigheden via workshops. En natuurlijk blijven we onze dienstverlening aanbieden via telefoon of in levenden lijve in stadhuis ‘t Scheep of op onze andere locaties. We hebben absoluut geen plannen om dit gekende aanbod af te bouwen.” 

Hulp in promocontainer en ‘t Scheep 

In de introductiefase van de Hasselt-app voorziet de stad extra ondersteuning op diverse momenten. Zo zal de Hasseltse promocontainer een tournee maken door de stad. De Hasselaar kan er terecht voor hulp bij het downloaden van de app, om alle functionaliteiten te ontdekken en eventueel voor hulp bij de installatie van Itsme. De promocontainer is vrij te bezoeken.

Vanaf 5 december tot en met 6 januari organiseren we in stadhuis ’t Scheep ook dagelijks een sessie van ‘hulp bij digitale dienstverlening’. Studenten helpen bezoekers met het installeren van de app, leggen uit hoe je ermee werkt en installeren eventueel Itsme. Een afspraak maken is noodzakelijk en kan via het digitaal loket op Hasselt.be of door telefonisch contact op te nemen met de stadsdiensten. In de lokale dienstencentra zullen vanaf februari ook workshops georganiseerd worden die je helpen om met de Hasselt-app aan de slag te gaan.
  

Eén euro per download naar ‘De Warmste Week’ 

De Hasselt-app kan gratis gedownload worden via de ‘Play Store’ (Android besturingsysteem) of de ‘App Store’ (Apple besturingssysteem) door eenvoudig ‘Hasselt-app’ te gebruiken als zoekterm en vervolgens te installeren. Per download tot en met zondag 18 december 2022 schenkt het stadsbestuur één euro aan ‘De Warmste week 2022’, het populaire VRT-initiatief voor het goede doel dat dit jaar van 19 tot 24 december neerstrijkt in het Hasseltse Stadspark. “Eén Vlaming op acht wordt geboren in kansarmoede”, weet het stadsbestuur. “Met deze actie willen wij, samen met alle Hasselaren, ons steentje bijdragen om dit cijfer terug te dringen.”    

Meer info over de Hasselt-app: www.hasselt.be/hasselt-app
Meer info over Digitaal Hasselt: www.hasselt.be/digitaalhasselt

Facebook
Twitter
LinkedIn