Het fietspad tussen Stevoort en Hasselt, op de Hasseltse Dreef en de Runkstersteenweg, ondergaat vanaf midden november een renovatie. Het fietspad wordt immers op verschillende plaatsen omhoog geduwd door boomwortels, wat tot een hobbelig parcours leidt. “Op lange termijn zullen we het volledige fietspad heraanleggen, maar om de huidige toestand fors te verbeteren, kiezen we nu al voor een tijdelijke renovatie”, aldus schepen Laurence Libert, bevoegd voor Openbare Werken.
Dit stadsbestuur zet stevig in op de fiets en blijft investeren in allerhande fietsvoorzieningen. Een van onze focuspunten is dan ook het aanleggen van nieuwe en het verbeteren van huidige fietspaden in onze stad. Want enkel maar door fietsen veiliger, comfortabeler en dus aantrekkelijker te maken, krijgen we meer Hasselaren op de fiets.
Dit betekent ook dat we investeren in nieuwe fietsverbindingen en bestaande fietspden in minder goede toetanden renoveren. Zo’n fietspad dat aan vernieuwing toe is dat fietstracé dat Stevoort en Hasselt verbindt. Op verschillende plekken duwen de boomwortels hier het fietspad omhoog. Dat zorgt hier en daar voor een golvend parcours. Om het fietscomfort te verhogen wordt dan ook het fietspad onder handen genomen”, aldus Laurence Libert, schepen van Openbare Werken.
“Op lange termijn zal dit fietspad helemaal heraangelegd worden, van begin tot einde”, legt schepen Libert uit. “Het fietspad zal dan ook breder worden zodat fietsers makkelijker kunnen kruisen. Maar door de aanwezigheid van de bomen en de boomwortels is dat geen evidentie. De bomen langs het fietspad zijn waardevol, de boomwortels duwen echter het fietspad plaatselijk omhoog. We onderzoeken verschillende pistes hoe we de twee kunnen rijmen.”
Het stadsbestuur geeft prioriteit aan fietsveiligheid, daarom werd er beslist om al over te gaan tot een tussentijdse renovatie van het huidige fietspad.
“Vanaf midden november pakken we de slechtste stroken aan. Enerzijds zullen we 66 lokale herstellingen doen, door de betonverharding op te breken en een nieuwe laag asfalt te storten. Daarnaast vernieuwen we een zone van 550m over de volledige lengte met nieuwe asfalt”, besluit schepen Libert. “Er zal gefaseerd gewerkt worden in stroken van ca. 50m. Daardoor zal fietsverkeer tijdens de volledige duur van de werken mogelijk blijven. We voorzien één rijstrook van de rijweg voor de fietsers, op de andere rijstrook kunnen wagens beurtelings passeren.”